Szerző: Mogyorósi Ágnes

szervezetfejlesztés, pénzügyi tervezés, konzultáció és képzések

Egy vállalkozás pénzügyi stratégiája sokak szerint az árazással kezdődik, és ott is végződik.

Míg a kormányzati kommunikáció szintjén is az árak féken tartása az egyik fő gazdasági stratégia, nekem ezzel hatalmas hiányérzetem van, mert önmagában nem kezeli a valódi problémát, viszont olyan hatásokat generál, ami nem feltétlen pozitív (infláció, elszegényedés, a piaci verseny megszűnése, a gazdaság zsugorodó spirálja)

Egy sikeres vállalkozásban a pénzügyi stratégia jóval több, mint árstratégia.

Egy gazdasági tevékenység (azaz egy vállalkozás) fő célja mérettől függetlenül a PROFIT.

Ha rendkívüli módon le akarjuk egyszerűsíteni, a profit az az összeg, ami a bevételekből a kiadások levonása után marad.

Bevételek – Kiadások = PROFIT

Ám ahhoz, hogy a profitot növeljük, nem elég az árainkat növelni, ráadásul nem is emelhetjük a csillagos égig anélkül, hogy vevőket ne veszítenénk – s ezzel úgy járhatunk mint az a repülő, ami túl magasra tör, de megtörik a lendülete és átesik.

Közgazdaságtanból azt tanultam, hogy

a PIAC: a tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek elemei a kereslet és a kínálat, ár és jövedelem.

A keresletet a vevők képviselik.

A kínálatot az eladók.

Az árat pedig az adott termékre jutó KÖLTSÉG és a termék vásárló szerinti ÉRTÉKE határozza meg, amit a jövedelem (a fizetőképes keresletet biztosító vevő rendelkezésére álló pénzmennyiség) módosít.

Szabad piac esetén ahol ez a kettő találkozik, ott lesz az elfogadott ár. Ám ahol bármiben korlátozva van a szabad verseny, ott egyéb módosító tényezők is fellépnek (lásd: hatósági ár)

Ezek a tényezők összefüggenek.

A csirkeszárnyvég ugyan olcsó, de az értéke számomra nulla, tehát olcsón sem fogom megvenni, miközben sajnos van, akinek olyan alacsony jövedelme, nála ez akár keresett árucikk is lehet.

Vagy nézzük az üzemanyagot. Mivel a fővárosban élek, kb. tökmindegy, van-e saját autóm és használom-e, az összes élelmiszer árában megjelenik a dráguló üzemanyag – tehát az árát akkor is megfizetem, ha egy alapvető élelmiszerért lemegyek a sarki közértbe.

S ott van egy olyan tényező is, ami égig érő vitákra adhat okot, ez pedig a tisztesség kérdése – gondolok itt arra, hogy egy adott termék ára vajon lefelé is módosul-e abban az esetben, ha a hozzá kapcsolódó költségek lefelé mozdulnak.

Ugyan alkalmazottként nem kérhetünk fizetésemelést a megnövekedett megélhetési költségeinkre hivatkozva, ám vállalkozóként nem hagyhatjuk figyelmen kívül az egyenlet költség-oldalát.

Ez viszont nem jelenti azt, hogy csak áremeléssel maradhatunk meg ugyanazon a profitszinten.

Mit tehetünk?

1. Váltsunk költséghatékonyabb működésre!

Ez megvalósulhat beruházással vagy anélkül, saját forrásból vagy alacsony kamatozású fejlesztési hitelből, adóoptimalizálással, cégstruktúra váltással, beszállítók folyamatos versenyeztetésével, stb.

2. Növeljük a hatékonyságot!

Ennek legjobb módja a szakmai képzés, a folyamat-optimalizálás, de lehet, hogy csak létszámnöveléssel tudjuk elérni a szolgáltatási kapacitás-növelést

3. Növeljük a piacot!

Ez történhet földrajzi vagy demográfiai alapon, de ide tartozik a szolgáltatási paletta bővítése, az értékesítési terület fejlesztése, a kapcsolati háló bővítése is

4. Növeljük a termékünk értékét!

Ez szokásosan valamilyen PR és/vagy marketing tevékenységet jelent

5. Növeljük a sebességünket!

Automatizáljunk, vezessünk be standard adminisztrációs eszközöket (ellenőrzőlisták, CRM rendszer, pénzügyi elemzési és döntési folyamatok standardizálása) és rövidítsük a válaszadási időket házon belül és az ügyfelek felé is, gyakorítsuk a kiszállítást, stb.

6. Növeljük magunkat megkerülhetetlen tényezővé!

Mire gondolok?

Ha azt mondod üdítő, én azt mondom: Coca-cola, ha azt mondod, sportcipő, én azt mondom: Nike.

De ha azt mondod: …. – ami a te szakterületed, én vajon azt mondom, ami a te márkád?

A csapda

Igen, jól látod, van csapda!

A növekedés nem csak bevételi oldalon fog megnyilvánulni, hanem vannak költségei is.

Ezekkel mindössze annyi a teendőd, hogy:

  • előrelátással nagyon alaposan felméred ezeket (rövid és hosszú távú tervezés, piackutatás)
  • a költségeket a várható bevétel alatt tartod, azaz csak olyan költséget vállalsz, amit bőségesen ki tudsz ennek árán termelni.

Ehhez azonban nem árt, ha van egy megalapozott pénzügyi stratégiád (honnan hová akarsz eljutni és mennyi időn belül), valamint egy átlátható, rutinszerűen kezelhető és hatékony pénzügyi ügyviteli és döntéshozatali rendszered.

Ebben viszont már tudok segíteni.

Szerző: Mogyorósi Ágnes

szervezetfejlesztés, pénzügyi tervezés, konzultáció és képzések